Wish Review | ontdek TIPS, voor- en nadelen op een rij!

Wish Review | ontdek TIPS, voor- en nadelen op een rij!


Wish review


Wish is een van de grootste China Shops met veel verschillende verkopers en bijna oneindig veel producten van niet altijd even hoge kwaliteit. De website werkt heel handig en houdt rekening met persoonlijke interesses. De app en site leggen de nadruk op plaatjes van de producten, de prijs kan soms afwijken van wat je in eerste instantie bij een plaatje ziet. De klantenservice is relatief traag en lost niet alle problemen even goed of gemakkelijk op. Na dertig dagen heb je op de site weinig retour of garantiemogelijkheden. In veel gevallen moet je extra betalen voor verzending. Door vele reclames is het een van de bekendste China Shops maar in service en productaanbod zijn er zeker nog stappen te maken voor Wish.

Voordelen van bestellen bij Wish

Assortimentgrote Heel groot (miljoenen producten)
Website en app Werken erg eenvoudig
Assortiment aanbod Wordt automatisch aangepast aan je voorkeuren

Voordelen van Wish

Assortimentgrote
Heel groot (miljoenen producten)
Website en app
Werken erg eenvoudig
Assortiment aanbod
Wordt automatisch aangepast aan je voorkeuren

Nadelen van Wish

Klantenservice Langzaam, antwoord binnen 72 uur
Gratis verzending Meestal moet je extra betalen voor verzending
Garantie Korte garantieperiode van 30 dagen, retourneren is op eigen kosten
Leveringszekerheid Niet alle bestellingen komen aan
Leveringstijd Tot 5 weken met Standaardverzending, 5-7 werkdagen met Express verzending
Prijs/kwaliteit-verhouding Relatief hoge prijzen voor spullen van lage kwaliteit
Betalen iDeal, incasso, afterpay en Creditcard, maar geen Paypal. Technische problemen en beperkte aankoopbescherming voor betalingen via Klara bij Ideal en incasso.
Kortingen “90% korting” is meestal nep

Nadelen van Wish

Klantenservice
Langzaam, antwoord binnen 72 uur
Gratis verzending
Meestal moet je extra betalen voor verzending
Garantie
Korte garantieperiode van 30 dagen, retourneren is op eigen kosten
Leveringszekerheid
Niet alle bestellingen komen aan
Leveringstijd
Tot 5 weken met Standaardverzending, 5-7 werkdagen met Express verzending
Prijs/kwaliteit-verhouding
Relatief hoge prijzen voor spullen van lage kwaliteit
Betalen
iDeal, incasso, afterpay en Creditcard, maar geen Paypal. Technische problemen en beperkte aankoopbescherming voor betalingen via Klara bij Ideal en incasso.
Kortingen
“90% korting” is meestal nep


Wish review – in het kort

Shop beoordeling
Wish review
Product categoriën • Telefoons & Accessoires • Computers, Office & Networking • Electronica • LED & Verlichting • Auto-accessoires • Huis & tuin • Sport & Buiten • Speelgoed & Hobby • Dameskleding • Herenkleding • Kinderkleding •Schoenen & Tassen • Sieraden & Horloges • Schoonheid & Haar
Assortiment Heel groot (miljoenen producten)
Populaire merken My, Ye, Chuwi, Dji, Asus, Curren, Orico, Meizu, Lenovo, Sony, Samsung
EU warehouse
Klantenservice Bereikbaar via e-mail, helpdesk telefoonnummer, Facebook messanger of online door Bestelgeschiedenis. Antwoord binnen 3 dagen / 72 uur.
Kortingen Outlet
Betalen
Verzendkosten Verschillend per product en verzendmethode
[meer informatie…]
Douane of importkosten Belasting-vrij importeren tot 22 EUR
Verzendtijd Verschillend per product en per verkoper. Meestal 3 a 5 weken vanuit met Standaardverzending en 5-7 werkdagen met Express verzending
[meer informatie…]
Retourbeleid Kan ongebruikt retourneren binnen 30 dagen na de ontvangst op eigen kosten
[meer informatie…]
Garantie 30 dagen retourrecht. Standaard geen garantie afhankelijk van de verkoper.

Wish review – in het kort

Shop beoordeling
Wish review
Product categoriën
• Telefoons & Accessoires • Computers, Office & Networking • Electronica • LED & Verlichting • Auto-accessoires • Huis & tuin • Sport & Buiten • Speelgoed & Hobby • Dameskleding • Herenkleding • Kinderkleding •Schoenen & Tassen • Sieraden & Horloges • Schoonheid & Haar
Assortiment
Heel groot (miljoenen producten)
Populaire merken
My, Ye, Chuwi, Dji, Asus, Curren, Orico, Meizu, Lenovo, Sony, Samsung
EU warehouse
Vinkje
Klantenservice
Bereikbaar via e-mail, helpdesk telefoonnummer, Facebook messanger of online door Bestelgeschiedenis. Antwoord binnen 3 dagen / 72 uur.
Kortingen
Outlet
Betalen
Verzendkosten
Verschillend per product en verzendmethode
[meer informatie…]
Douane of importkosten
Belasting-vrij importeren tot 22 EUR
Verzendtijd
Verschillend per product en per verkoper. Meestal 3 a 5 weken vanuit met Standaardverzending en 5-7 werkdagen met Express verzending
[meer informatie…]
Retourbeleid
Kan ongebruikt retourneren binnen 30 dagen na de ontvangst op eigen kosten
[meer informatie…]
Garantie
30 dagen retourrecht. Standaard geen garantie afhankelijk van de verkoper.

Wie is eigenlijk Wish?

Wish is een Amerikaanse website met een heel groot aanbod in Chinese producten van Chinese verkopers. Het bedrijf is in 2011 opgericht door twee voormalige medewerkers van Google en Yahoo. Heel veel mensen kennen Wish omdat het bedrijf veel reclame maakt. Zo bestede in 2017 het bedrijf aan Facebook reclames alleen al €500 miljoen. Ook adverteren ze actief in de Google Playstore voor hun app.
Op dit moment staat Wish in de top 5 van grooste online winkels wereldwijd. Er zijn een half miljoen verkopers en 300 miljoen gebruikers van de app. De Wish app werd in 2017 vaker gedownload dan de populaire winkel-app van Amazon.
Ondanks dat ze een van de bekendste webwinkels zijn met een groot aanbod van Chinese producten, zijn ze zowel op het gebied van kwaliteit van de producten en garantievoorwaarden een stuk minder sterk dan veel van hun concurrenten.

Product assortiment en kwaliteit

Met 300.000 verkopers heeft Wish een gigantisch aanbod van producten. Aan de hand van slimme algoritmes die analyseren waar een gebruiker op klikt of lang naar kijkt biedt Wish producten aan die passen bij je interesses. Je kan er letterlijk miljoenen dingen kopen uit allerlei verschillende categorieën. Via de zoekmachine is er eigenlijk van alles te vinden: kleding, gadgets, fietsonderdelen, telefoons, elektronica, spulletjes voor in huis, speelgoed enzovoort.
Wat wel vaak voorkomt is dat diverse verkopers hetzelfde product verkopen voor verschillende prijzen. Verkopers worden op Wish niet vooraf gescreend. Elke verkoper kan zich gratis bij Wish aanmelden. Dit betekend ook dat Wish nauwelijks een kwaliteitsnorm hanteert voor de producten die er verkocht worden. Foto’s worden als belangrijkste middel gebruikt om producten op Wish te verkopen.
Als consument kun je vlak nadat je een product hebt ontvangen ook je verkoper een beoordeling geven. Deze mogelijkheid vervalt als klanten hun geld terug vragen. Dit kan zorgen voor een positiever beeld van veel verkopers dan dat klanten daadwerkelijk ervaren. Toch zijn de beoordelingen van de verkopers op Wish ook een indicatie van hoe tevreden andere klanten met hun producten zijn. De prijs op Wish zegt vaak weinig over de kwaliteit, ook slechte producten worden voor hoge prijzen aangeboden.
De website en app leggen heel erg de nadruk op afbeeldingen van producten. De werkelijke prijs die je moet betalen bij een product kan vaak afwijken van wat je in eerste instantie ziet, door keuzemogelijkheden voor het product en in eerste instantie verborgen verzendkosten.
Bij kleding op Wish zal je altijd de maten controleren. Chinese kleding en ook schoenen vallen standaard kleiner uit dan kleding in Nederland. Soms houden verkopers daar rekening mee soms ook niet, het is dus altijd belangrijk om de omschrijving te lezen bij kleding.

Klantenservice

De Wish-klantenservice is bereikbaar via e-mail: support@wish.com, helpdesk telefoonnummer of Facebook messenger. Contact opnemen kan ook doormiddel van de producten in je bestelgeschiedenis te selecteren en daar aan te geven wat er mis is met het product. Volgens de informatie op de website streeft de klantenservice ernaar om binnen 72 uur op alle verzoeken te reageren.
In de praktijk vindt een aantal Wish-klanten de klantenservice heel langzaam en niet de sterkste in communicatie. Ze zijn moeilijk bereikbaar als een probleem niet om een product gaat. Ook wanneer er iets mis gaat met een iDeal betaling of automatische incasso via klarna lijkt het voor Nederlandse klanten relatief moeilijk om in contact met het bedrijf te komen en hun geld terug te vragen.
De klantenservice werkt alleen tijdens kantooruren, en door de reactietijd van 72 uur krijgen klanten later een reactie dan ze waarschijnlijk verwachten. Mits je voldoet aan een aantal voorwaarden die te maken hebben met timing en bewijs kun je wel via de service je geld terug ontvangen. Het grootste probleem van de klantenservice van Wish is de afspraken met betalingsprovider Klarna. Waar Wish zegt dat je nog moet wachten als je een product niet ontvangen hebt, kan Klarna al zeggen dat je je geld niet meer terug kan krijgen omdat je te lang gewacht hebt.

Garantie en retourneren

In vergelijking met andere Chinese webshops zijn de garantievoorwaarden bij Wish niet klant-voordelig. Wish geeft geen garantie op de producten. Wel heb je bij elke aankoop de mogelijkheid tot 30 dagen te retourneren op eigen kosten. Het versturen van een pakketje terug naar China kost minstens €24,3 en is vaak duurder dan de meeste producten op Wish. Bij het ontvangen van incomplete of defecte producten kun je ook contact opnemen met de klantenservice en je geld retour vragen.
Ter vergelijking: de sterkste Chinese shops geven tot 1 jaar kosteloze reparatiegarantie voor hun producten. Ook vaak dekken zij volledig of gedeeltelijk de retourkosten van defecte op ontvangst of verkeerd producten.
De garantie wordt op Wish in principe als eerst verleent door de verkoper op Wish, daarom kan de afhandeling bij elke bestelling erg verschillen.

Bezoek Site

Verzendmethoden

Wish heeft zelf geen eigen warenhuizen. Alle producten op de website worden verkocht door externe verkopers met hun eigen warenhuis. Heel vaak worden producten met China Post verstuurd want de meeste magazijnen van verkopers bevinden zich in China of Hong Kong.
Verzending op Wish is in tegenstelling tot andere China Shops meestal niet gratis. De verzendkosten en de verwachtte aankomst worden aangegeven op de productpagina en kan per elk product variëren. Daarnaast biedt Wish geen optie om zelf een koerier te kiezen. De goedkoopste koerier wordt automatisch door verkoper bepaald en je ziet zelfs geen informatie welke precies koerier je pakket gaat afleveren.
Voor klanten die sneller hun producten in huis wil hebben heeft de webwinkel een “Express” afdeling. Met versnelde verzending worden bestelde producten binnen 5 tot 7 dagen geleverd. Ondanks kortere levertermijn moet je in rekening houden dat dit soort verzending veel meer gaat kosten dan met Standaard verzending. Meestal betaal je tussen de 10 en 20 euro voor expresverzending. Niet alle producten bij Wish worden met een track en trace-nummer verstuurt. Dat hangt van elke winkelier af die jouw bestelling verzendt.
Door het grote aantal verkopers en de geringe controle door wish op die verkopers zijn er veel verhalen over dat pakketjes niet aankomen. Niet alle verkopers bieden track & trace nummers aan bij hun verzendingen, dus dat maakt het soms ook moeilijker om te bewijzen of iets wel of niet verzonden is, of om te traceren waar een nog niet aangekomen pakketje gebleven is.

Betalingsmethoden

Je kan op Wish betalen met iDeal via Klarna, Automatische incasso van Klarna, Afterpay van Klarna en met een Creditcard. Helaas is er nog geen mogelijkheid te betalen met Paypal.
Het betalen met iDeal is niet echt voordelig. Elke bankrekening in Nederland is geschikt voor iDeal, maar iDeal geeft kopers geen extra aankoopbescherming of aanvullende service die een Creditcard of PayPal wel hebben.
Bij de meeste Creditcards heb je aankoopbescherming, die garandeert dat je altijd je bestelde product zal ontvangen. Mocht dit niet gebeuren en krijg je geen geld terug van de webshop, dan kun je het geld terug vragen via het creditcardbedrijf. Meestal heeft elke creditcard zijn eigen regels over zulke verzekeringen. Tijdens het geld-terugverzoek proces is het vooral belangrijk om de deadlines niet te missen en de procedures van creditcard verstrekker te volgen.
Daarnaast hebben de meeste Creditcards standard een half jaar of jaar verzekering tegen diefstal van je aankoop. Zeker bij duurdere artikelen zoals een tablet of telefoon is dit een groot voordeel.
Het betalen via Klarna kan ook. Dit heeft als voordeel dat dat met elke Nederlandse bankrekening kan. Ideal en automatische incasso zijn geschikt voor elke rekening in Nederland. Betalen met klarna https://www.klarna.com/nl/ heeft ook een nadeel bij Wish. Ondanks dat het bedrijf aankoopbescherming beloofd https://www.klarna.com/nl/aankoopbeschermingklarnas-aankoopbescherming-voor-consumenten/, is die in de praktijk niet zo sterk. In de praktijk lezen we heel veel verhalen over dat Klara geen geld zal terugbetalen als je geen product geleverd krijgt,of als je een defect product geleverd krijgt. Volgens Wish is een product pas ‘niet geleverd’ na 45 dagen, terwijl Klara een ideal-betaling of incasso al definitief doorzet naar verkopers na 30 dagen. Ook de incasso van Klara zelf kent maar 8 dagen storneringsrecht.
Wie kiest voor achteraf betalen van de Zweedse bank Klarna loopt risico op extra kosten als Klarna niet het geld op tijd ontvangt. Ons advies is om te kiezen om te betalen met een creditcard als je die hebt, omdat die een sterkere aankoopbescherming heeft dan de betaaldiensten van Klarna.

Speciale kortingen

Op Wish website kun je op twee manieren extra korting krijgen:

  • door een cadeaukaart van iemand te krijgen
  • door een promo-code te ontvangen.

De korting die je via een promo-code of een cadeuakaart ontvangt kun je verzilveren door in je kassa-mandje de promo code in te voeren en dan te kiezen voor verzilveren. Het combineren van meerdere promo-codes is op de website niet mogelijk.
Daarnaast worden heel veel producten op de Wish-website aangeboden met 90% korting. De gegeven korting is een beetje misleidend want deze producten zijn vaak veel duurder dan op andere Chinese shops.
Ook tussen het gewone aanbod van producten kunnen erg scherpe aanbiedingen zitten. Dus wat dat betreft is Wish zeker een kijkje waard.

Bezoek Site
Bekijk Review
Bezoek Site

Bekijk Review
Bezoek Site


Wish ervaring

Heb je ooit iets bij Wish besteld? Graag horen wij je ervaring met deze webshop. Plaats nu een review hieronder en deel je ervaring met andere bezoekers!

11 van de 5 sterren (gebaseerd op 1 review}
Uitstekend0%
Goed0%
Redelijk0%
Matig0%
Slecht100%



Defect mag niet retour maar wel betalen

27 oktober 2018

Een artikel gekocht, deze wordt kapot geleverd, maar kan het niet terug sturen. Maar moet gewoon betalen.

JD


Schrijf een review

    Address Boetselaersborgstraat 10
    6535MB Nijmegen
    Nederland
    Telefoon nummer 06 18034598
© 2017 | Chinashops

Your compare list

Compare
Alles verwijderen
Vergelijken
0